Parfumer fra Guy Laroche

Det franske parfumeri Guy Laroche står helt i den franske tradition med at blande kvalitetsdu… Læs mere
13
5/5 baseret på alle bedømmelser

Guy Laroche Parfumer

Det franske parfumeri Guy Laroche står helt i den franske tradition med at blande kvalitetsdufte og essenser fra naturen til usædvanlige parfumer. I 1957 blev Maison Guy Laroche grundlagt af modeskaberen af samme navn, der i høj grad har præget den europæiske mode i efterkrigstiden. Interessen for en opsigtsvækkende mode var dengang lige så stor som for udsøgt parfume, der virkede luksuriøs, men som alligevel kunne fås til en overkommelig pris. Dette koncept forfølger dufte fra dette »Maison« endnu i dag, som vores onlineshop imponerende viser.

Brug ægte parfume med Guy Laroche

Det franske mærke har igennem det sidste århundrede skabt sig et navn hos begge køn og tilbyder specielt afstemte henholdsvis maskuline og feminine essenser. Kollektionen Fidji henvender sig som parfume eksempelvis til kvinder med en forkærlighed for en let og prikkende note, mens mænd kan glæde sig over en skarp og krydret karakter i produktserien Drakkar Noir. Begge er til rådighed i vores onlinesortiment som velrenommerede dufte til alle kunder, der ønsker en kvalitetsparfume uden at skulle give alt for mange penge ud.
Vidste du at Indhold

Guy Laroche: Modeskaber bliver berømt i løbet af en nat

Parisisk smart, diskret luksuriøs og høje kvalitetskrav kendetegner den parisiske modevirksomhed Guy Laroche. Som 30-årig grundlagde Guy Laroche virksomheden af samme navn i Paris, hvor han producerede dufte, beklædning, briller, tasker og porcelæn og opnåede dermed et rygte som en af de største modeskabere i det 20. århundrede.

Modeskaber tilbringer lærlingetid i USA

 

I 1921 blev Guy Laroche, søn af en hotelindehaver, født i den lille franske landsby La Rochelle. Livet på landet var dog ikke lige hans kop te. Modehovedstaden Paris fascinerede ham langt mere og så snart han havde afsluttet skolen, tog han en uddannelse i byen som hattemager. Derefter blev han ansat som assistent hos den parisiske modevirksomhed „Jean Dessés“. Han følte ikke, at arbejdet tilfredsstillede ham tilstrækkeligt og tog derfor to år til USA. Det var en tid, som prægede ham meget. I 1949 flyttede han tilbage til kærlighedens by, hvor han tilbagte de næste otte år som modeskaber. Inderst inde var han fyldt af ønsket om at åbne sit eget modehus.

Kollektion Guy Laroches slår ned som en bombe

I 1957 skete det: Modehuset Guy Laroche for haute couture-damemode i Paris åbnede dørene for offentligheden. Skjult i en lille lejlighed og med tolv medarbejdere skabte Guy Laroche sin første kollektion, der lå i det øvre prissegment, og som straks modtog megen ros. Efter bare få år overbevidste han modefolk, indkøbere og medlemmerne af high society om sit talent og blev en af Frankrigs meste berømte couture-skabere.  Allerede i 1958 betegnede aviserne ham sammen med Yves-Saint Laurent og Pierre Cardin som medlem af „Triumvirats der Haute Couture Avantgarde“. Allerede fire år senere kunne designeren lancere sin første prêt-á-porter-kollektion på markedet og åbnede endnu en butik i en af Paris´ mest eksklusive og dyreste gader, Avenue Montaigne. Hans signatur udgøres af hans „klassiske franske“ fine silhouet, ekstraordinære former, som for eksempel dybe rygudskæringer eller formfuldendte draperinger og kraftige farver, som koralblå, pink eller tyrkis.

Kinesisk firma køber parisisk mærke

Modeimperiet fortsatte med at vokse indtil Guy Laroches´ død den 17. Februar 1989 i Paris. Derefter fulgte en usikker periode. I de efterfølgende år blev lederen ofte udskiftet. Siden 2007 har virksomheden tilhørt den kinesiske virksomhed YMG Trading Ltd. og Marcel Marongiu er Artistic Director for mærket.

Parfums Guy Laroche

I 1966 besluttede premium brandet sig for at de ville dække alle deres kunders behov og lancerede i samarbejde med L'Oréal sin første parfume: Fidji, en duft til kvinder, der hurtigt udviklede sig til en klassiker og som duftede af af florentinsk lilje, ylang-ylang og jasmin.

Seks år senere fulgte pendenten til herrerne - parfumen Drakkar, som ikke længere fremstilles i dag. I 1976 blev duften perfektioneret i efterfølgeren Drakkar Noir, en af de bedst solgte parfumer i verdenen. Næsen bag er Pierre Wargnye. Med til serien hører Drakkar Noir Eau de Toilette Spray, Drakkar Noir Deodorant Stick, Drakkar Noir After Shave og Drakkar Noir Deodorant Spray.

I 1993 blev parfumen Horizon lanceret. Duften produceres ikke længere i dag. Andre klenodier er Shanghai, J'ai Osé, J'ai Osé Aqua, J'ai Osé Baby, Clandestine og Eau Folle.

Laroche - værd at vide til alle typer af small talk

  • Efterfølgende succesrige designere som Issey Miyake, Garavani Valentino og Azzedine Alaia lærte deres håndværk hos mesteren Laroche.
  • I den arabiske verden har artiklerne fra det parisiske premium mærke været velyndet lige siden virksomheden blev grundlagt.
  • I 1985 og 1989 blev Guy Laroche udmærket med Golden Thimble Award for hans besnærende kreationer.
  • Den franske præsident Jacques Chirac og hans kone Bernadette elskede at købe ind hos Guy Laroche.
  • Guy Laroche blev i 1987 foreslået optaget i den franske æreslegion. Dermed modtog han den største franske udmærkelse for civile og militære gerninger.
  • Skuespilleren Hillary Swank bar i 2005 klæder af mærket Guy Laroche til Oscar-uddelingen og tiltrak sig al opmærksomhed. I sin blækblå kjole med en usædvanlig dyb rygudskæring var hun aftenens blikfang og mediernes kæledægge.
  • Guy Laroches mest berømte citat er: „Hvis couture er mit erhverv, så er parfume min luksus“.
  • Guy Laroche var ikke alene en talentfuld kunstner med blik for detaljen, men også en skarpsindig forretningsmand. Han startede tidligt med salget af licenser og tjente en formue med dem i årenes løb.