Comme des Garcons Parfum

Comme des Garcons

Kendt som et internationalt succesrigt modemærke, som blev grundlagt af den japanske designer Kawakubo i år 1969, står navnet Comme des Garcons for opsigtsvækkende Pret-a-porter kollektioner med en eksklusiv stil. Farven sort brød med modeimperiets navn et tabu og blev godkendt som en hverdagsegnet farve. I mellemtiden er "Comme des Garçons" vokset til et internationalt hyldet multimærke, da det tilbyder mere end kun kopieret mode. Tøj skal forestille kunst. Udover diverse modekollektioner har designeren Kawakubo i 1994 koncentreret sig om en duftserie, som er præget af usædvanlige duftingredienser.

Vidste du at Indhold

Comme des Garçons - parfume fra avantgarde modebrandet

I 1969 blev virksomheden Comme de Garcons grundlagt af den japanske modedesignerRei Kawakubo. Det er i dag stadig almindeligt at bruge franske udtryk og navne indenfor modeverdenen. Oversættelsen af det franske begrebcomme des garcons er „som drengene“. Dermed kan man slå fast at det må dreje sig om beklædning til drenge og herrer, som dog først blev optaget i kollektionen efter damemoden i 1978. I 1981 åbnede virksomheden sin første butik i Paris og var dermed ikke kun hvad angår navnet på det helt rigtige sted. I mellemtiden er der blevet skabt over 40 dufte og i 1994 blev den første parfume skabt. Grundlæggeren af virksomheden er i dag den eneste indehaver og gør stort set ingen reklame for sine produkter.

Comme des Garçons - spændende alsidighed i ensartet design.

Comme des Garço bliver afhængigt af serien solgt i flakoner, der er ens og som har et særdeles iøjnefaldende design. Nogle af dem har afrundede hjørner og ligger rigtig godt i hånden. Alle flakoner tilføres med små detaljer et særdeles individuelt udseende mens form og stil helt tydeligt er Comme des Garçons. Duftene fra CDG betegnes som ukonventionelle, Rei Kawakubo beskriver dem selv som non-parfumer fordi de henvender sig til alle mennesker og alle kulturer. Desuden kan de takket være deres indhold anvendes i alle situationer i hverdagen uden at virke malplacerede. Unisex-duften vækker begejstring fordi den både er individuel og diskret. Comme des Garçons 2 er en Eau de Parfum til herrer, men leger også smidigt med at henvende sig til kvinder. Mark Buxton har bevidst skabt den på en måde så både herrer og damer kan bruge den og så den passer til begge køn. Duften 2 Man er dog specielt udviklet til mænd. Den maskuline og trælignende duft har kommen og muskat i topnoten og dermed virker den meget krydret. Hjertenoten betones af vetiver, iris og safran mens basisnoten har et strøg af læder og røgelse samt en smule mahogni, som understreger essensen i blomstersymfonien. Det er som et sammenspil imellem salt og sukker og begge dele er nødvendige for at understrege smagen. Også parfumører anvender med stor fantasi essenser, der gensidigt fremhæver eller dæmper hinandens dufte. Det er håndværkets kunst.

Comme de Garçons serier - den specielle duft

Blandt de mange dufte fra Comme des Garçons, der er blevet udviklet over årene er der blandt andet også dufte, der med deres signaler er helt anderledes end de øvrige dufte. I serien Red anvendes Red Roses eller Red Harissa. Indenfor denne serie spiller farven rød en afgørende rolle, hvad end den står for rødt træ, røde blomster eller røde krydderier. Rød forbindes generelt med ild, lidenskab og kærlighed. Red Rose er en krydret og frugtagtig rosenduft, der desuden indeholder rosa peber og hindbær i topnoten. Hjertenoten har velklingende navne som marokkansk rose eller bulgarsk rose og også geranien i basisnoten bidrager til den elegante duft. I serien 2 er flasken sort og kernen i duften henleder tankerne på historien og opførelsen af hellige bygninger. Røgelse, urter, kamille, palisander, vanilje og patchouli spiller en rolle og signalerer tydeligt parfumen Comme des Garçons alsidighed.